Een bedrijf is geen goed doel. Maar veel bedrijven willen werken aan een betere wereld. Soms alleen, vaak ook samen met maatschappelijke organisaties. Die samenwerking gaat de ene keer beter dan de andere keer. Mensen komen regelmatig dezelfde obstakels en valkuilen tegen. Een gebrek aan gedeelde ambitie. Hardnekkige vooroordelen. Afhankelijkheid van mensen die vervolgens vertrekken. Een bestuurdersfeestje waar de werkvloer geen weet van heeft, of geen zin in heeft.
Dit boek bundelt de belangrijkste inzichten over samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties en geeft veel praktische tips. Zeven praktijkvoorbeelden worden uitgebreid beschreven, variƫrend van TUI en Plan Nederland die samen werken aan het voorkomen van seksuele uitbuiting van jongeren in het noordoosten van Braziliƫ, tot de Voedselbank Zutphen die samenwerkt met supermarkt Beuzel uit Laren. Dit boek schrijft niet voor hoe het moet. Er is geen model of recept dat leidt tot perfect partnerschap en samenwerken leer je niet uit een boekje. Maar je kunt wel leren van studies en andermans ervaringen. Dat is wat dit boek beoogt.
Een bedrijf is geen goed doel is bedoeld voor mensen die in een bedrijf verantwoordelijk zijn of worden voor samenwerking met maatschappelijke organisaties en andersom: voor mensen die werken bij een maatschappelijke organisatie en (gaan) samenwerken met bedrijven.
Wilma Roozenboom boeken voor een lezing, masterclass of workshop? Dat kan hier.